fot. Małgorzata Sternal
Muzycy zawodowi stanowią najliczniejszą grupę artystów - w porównaniu
z aktorami, artystami sztuk pięknych, czy artystami tworzącymi na pograniczu różnych dyscyplin - i prawdopodobnie najbardziej widoczną
w codziennym życiu. Tymczasem aspekty artystyczne, edukacyjne, psychologiczne, zdrowotne, społeczne i ekonomiczne wykonywania zawodu muzyka / artysty muzyka ciągle nie są wystarczająco badane - ani w celach naukowych, ani też w celach kształtowania polityki publicznej.
Znaczenie uczenia się przez całe życie w kontekście zmieniających się warunków rynku pracy oraz zdefiniowanie nowych kompetencji zawodowego muzyka to jedynie tematy niezobowiązujących dyskusji a nie szerzej zakrojonych badań naukowych. W porównaniu z innymi krajami europejskimi (szczególnie Holandią, Wielką Brytanią czy krajami skandynawskimi),
w Polsce niewiele mówi się o rzeczywistych warunkach uprawiania zawodu muzyka.
Te obserwacje stały się bezpośrednim impulsem dla zorganizowania konferencji, która miałaby stanowić platformę wymiany informacji oraz wyników badań dotyczących muzyków zawodowych, a także umożliwić wyznaczenie nowych kierunków poszukiwań badawczych.
Organizator konferencji - Katedra Badań Muzyczno-Edukacyjnych Akademii Muzycznej w Krakowie - zaprasza do udziału przedstawicieli wszystkich dyscyplin naukowych, w których jest miejsce na rozważanie rozmaitych wymiarów roli muzyka zawodowego we współczesnych społeczeństwach.
Wykład otwierający konferencję, zatytułowany Musicians in the 21st Century: Changing Perspectives, wygłosi prof. Rineke Smilde, wybitna specjalistka prowadząca badania w obszarze rozwoju zawodowego muzyków i ról zawodowych artystów w społeczeństwach zachodnich, autorka książki „Musicians as lifelong learners. Discovery through biography” (Eburon 2009).
W programie konferencji, poza prezentacją referatów znajdą się debaty panelowe z udziałem przedstawicieli uczelni z Niemiec, Serbii, Rumunii, Estonii - artystów oraz teoretyków i praktyków zarządzania kulturą, kształcenia artystów i doradztwa zawodowego.